خدمات بانکرینگ

از آنجا که در حدود 70 % تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی صورت میگیرد کیفیت، قیمت، سهولت دسترسی و ایمنی فرایند سوخت رسانی به هزاران کشتی در حال تردد از آبها امری فوق العاده با اهمیت است.
این فرایند که بعنوانبانکرینگ ” یا عملیات انتقال سوخت رسانی به کشتی ها و شناورها شناخته می شود به دو صورت سوخت رسانی در دریا با استفاده از شناورهای خاص یا پهلوگیری کشتی در اسکله های سوخت رسانی انجام شود.
طبق برآوردها سالانه حدود 200 میلیون تن نفت کوره به ارزش تقریبی 80 میلیارد دلار به کشتی ها و شناورها فروخته می شود. با در نظر گرفتن تردد سالانه 12 هزار کشتی از آبراه خلیج فارس ، سهم این منطقه از تجارت بانکرینگ به 25 میلیون تن بالغ می شود. طبق اعلام اوپک 60 درصد از سهم بانکرینگ دنیا بر عهده 6 کشور می باشد.
بانکرینگ پیش از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در کنار رسالت توزیع سوخت در داخل کشور ، عهده دار این مسئولیت خطیر و استراتژیک نیز گردید.
در سال ۱۳۷۷ طرح ملی بانکرینگ برای نخستین بار پس از جنگ در محدوده آبهای جزیره ” قشم ” و در منطقه “سلخ” با استفاده از شناورهای سوخت رسان ها آغاز شده و متأسفانه در همان ماه های نخست به دلیل رقابت ناسالم وکارشکنی فراوان شرکت های رقیب عرضه کننده سوخت در بندر فجیره امارات متوقف شد. همچنین فشارهای بین المللی متعاقب آن که عمدتاً از تحریم های همه جانبه ناشی می گردید باعث گردید که کشورمان از این تجارت پرسود بهره کافی را نبرد.

شرکت سرمایه گذاری نفت قشم جهت عمل به رسالت خود در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و با توجه به چشم انداز و برنامه های هدفمند خود بنا دارد در آینده نه چندان دور و در فازهای پیش رو ، عملیات بانکرینگ را نزدیکی بندر مسن ( جنوب جزیره قشم ) با بهره گیری از گوی شناور (SPM ) در فاصله 4 کیلومتری از ساحل انجام داده تا بلکه بتواند بخشی از سهم از دست رفته کشورمان در این تجارت پرسود را جبران نماید. در این راستا عملیات احداث خط لوله از محل پایانه نفتی قشم به بندر مسن در خشکی و متعاقب آن لوله گذاری در دریا بطول 4 کیلومتر تا محل گوی شناور (SPM ) برای نیل به این هدف استراتژیک در دستور کار قرار دارد.

خدمات اجاره مخزن

بر اساس گزارش سال 2019 IEA ، میزان مصرف جهانی سوخت حمل و نقل دریایی تقریباً معادل 5/5 میلیون بشکه در روز است که 4 میلیون بشکه آن از طریق بانکرینگ تامین می شود. بازار بانکرینگ خلیج فارس وسعتی به میزان 650 هزار بشکه در روز دارد که سهم مستقیم ایران از آن تنها 6 درصد است. این در حالی است که بخش زیادی از این بازار از نفت کوره ایران تامین میشود. ضمن اینکه مصرف داخلی کشتی های ایرانی معادل 2 میلیون لیتر در روز است که متاسفانه این نیاز از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می شود.  شاید تنها نمونه عملی و و اجرا شده بندر الفجیره امارات در دریای عمان باشد. لذا واضح است که نیاز به مخازن ذخیره سازی و ترمینال های به منظور دریافت و ارسال محموله های نفتی در کنار بانکرینک کشتی ها در منطقه خلیج فارس به شدت احساس می شود.

طرح ایجاد مخازن ذخیره سازی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم در ابتدا به منظور نگهداری و ذخیره سازی نفت و مشتقات نفتی مازاد پالایشگاه های پارس جنوبی و پایانه خارک تدوین گردید. در سالهای بعد و با توجه به نیاز کشور به مخازنی به منظور نگهداری نفت خام و محصولات مشابه، عملیات ساخت این مخازن سرعت گرفت. ضمن اینکه شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اهمیت این مخازن را هرچه بیشتر نشان داد. در حال حاضر با اتمام فاز اول این پروژه، امکان اجاره ظرفیت نگهداری بیش از 3 میلیون 200 هزار بشکه نفت برای شرکت ملی نفت فراهم گردیده است.

این ظرفیت در دوسال آینده به دوبرابر این مقدار افزایش می یابد. ضمن اینکه زیرساخت و فضای مناسب سایت این شرکت در جزیره قشم این امکان را فراهم میکند که تا سقف 10 میلیون بشکه مخازن ذخیره سازی ایجاد و برای اجاره کوتاه و بلند مدت به مشتریان عرضه شود.

خدمات طراحی و ساخت مخازن ذخیره سازی

از آنجا که در حدود 70 % تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی صورت میگیرد کیفیت، قیمت، سهولت دسترسی و ایمنی فرایند سوخت رسانی به هزاران کشتی در حال تردد از آبها امری فوق العاده با اهمیت است.
این فرایند که بعنوانبانکرینگ ” یا عملیات انتقال سوخت رسانی به کشتی ها و شناورها شناخته می شود به دو صورت سوخت رسانی در دریا با استفاده از شناورهای خاص یا پهلوگیری کشتی در اسکله های سوخت رسانی انجام شود.
طبق برآوردها سالانه حدود 200 میلیون تن نفت کوره به ارزش تقریبی 80 میلیارد دلار به کشتی ها و شناورها فروخته می شود. با در نظر گرفتن تردد سالانه 12 هزار کشتی از آبراه خلیج فارس ، سهم این منطقه از تجارت بانکرینگ به 25 میلیون تن بالغ می شود. طبق اعلام اوپک 60 درصد از سهم بانکرینگ دنیا بر عهده 6 کشور می باشد.
بانکرینگ پیش از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در کنار رسالت توزیع سوخت در داخل کشور ، عهده دار این مسئولیت خطیر و استراتژیک نیز گردید.
در سال ۱۳۷۷ طرح ملی بانکرینگ برای نخستین بار پس از جنگ در محدوده آبهای جزیره ” قشم ” و در منطقه “سلخ” با استفاده از شناورهای سوخت رسان ها آغاز شده و متأسفانه در همان ماه های نخست به دلیل رقابت ناسالم وکارشکنی فراوان شرکت های رقیب عرضه کننده سوخت در بندر فجیره امارات متوقف شد. همچنین فشارهای بین المللی متعاقب آن که عمدتاً از تحریم های همه جانبه ناشی می گردید باعث گردید که کشورمان از این تجارت پرسود بهره کافی را نبرد.

شرکت سرمایه گذاری نفت قشم جهت عمل به رسالت خود در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و با توجه به چشم انداز و برنامه های هدفمند خود بنا دارد در آینده نه چندان دور و در فازهای پیش رو ، عملیات بانکرینگ را نزدیکی بندر مسن ( جنوب جزیره قشم ) با بهره گیری از گوی شناور (SPM ) در فاصله 4 کیلومتری از ساحل انجام داده تا بلکه بتواند بخشی از سهم از دست رفته کشورمان در این تجارت پرسود را جبران نماید. در این راستا عملیات احداث خط لوله از محل پایانه نفتی قشم به بندر مسن در خشکی و متعاقب آن لوله گذاری در دریا بطول 4 کیلومتر تا محل گوی شناور (SPM ) برای نیل به این هدف استراتژیک در دستور کار قرار دارد.